Mustafa Kemal Paşa ve Temsil Heyeti’nin Kırşehir’den Uğurlanışı ve Kaman Yolculuğu

25 Aralık 1919 sabahı, Mustafa Kemal Paşa ve Temsil Heyeti, Kırşehir’den ayrılmak üzere erkenden uyanarak hazırlıklarını tamamladılar.

Mustafa Kemal Paşa ve Temsil Heyeti’nin Kırşehir’den Uğurlanışı ve Kaman Yolculuğu

1. Kırşehir’den Ayrılış:

25 Aralık 1919 sabahı, Mustafa Kemal Paşa ve Temsil Heyeti, Kırşehir’den ayrılmak üzere erkenden uyanarak hazırlıklarını tamamladılar. Kahvaltının ardından, Kırşehir halkının coşkulu kalabalığı arasında, sokaklardan geçerek Hükümet Konağı’na yöneldiler. Burada şehir ileri gelenleriyle tek tek vedalaştıktan sonra otomobillerine binerek Kaman’a hareket ettiler.

Ortaokul Müdürü Ömer Aydın Bey, heyeti şehir çıkışında öğrencileriyle birlikte bekliyordu. Mustafa Kemal Paşa, kendisini uğurlamaya gelen Ömer Aydın Bey ve öğrencilerinin arasında bir süre dolaşarak onlarla vedalaştı. Ömer Aydın Bey, Paşa’ya milletin yeteneklerini iyi yönetmeleri halinde vatanın bağımsızlığını sağlama şansı tanıyacaklarını ve milli tarihe değerli bir sayfa ekleyeceklerini belirtti. Mustafa Kemal Paşa ise milletin yüksek yeteneğini kullanarak başarılı olacaklarına dair güvenini ifade etti ve bu sıcak vedanın ardından otomobillere binerek Kaman’a doğru yola çıktılar.

2. Kaman’a Varış ve İlk Görüşmeler:

Mustafa Kemal Paşa ve Temsil Heyeti, 25 Aralık 1919 Perşembe günü saat 9.00 civarında Kırşehir’den ayrılmış, saat 11.00 civarında Kaman’a bağlı Sofularda (Aydınlar) bir mola verdiler. Burada köy bakkalı ve çevredeki köylerle kısa bir söyleşi gerçekleştirdiler. Kırşehir atlıları, Aydınlar Köyü’nün biraz ilerisinde Kaman atlılarıyla buluşarak cirit oynadılar ve ardından Kaman’a döndüler. Heyet, Kaman atlılarının rehberliğinde, Kaman girişindeki bir hanın önünde büyük bir kalabalık tarafından karşılandı.

Mustafa Kemal Paşa, başında sarı bir kalpak ve sırtında askeri elbisesiyle halk tarafından büyük bir coşku içinde karşılandı. Kaman Müdafaa-i Hukuk Cemiyeti Başkanı Hacı Ali Bektaş Ağa, konukları hazırladığı atlarla çiftliğine götürdü. Burada ikindi kahvaltısı sırasında; yağda pişirilmiş yumurta, yoğurt, pekmez ve meyve servisi yapıldı. Yolda yorgun düşen Mustafa Kemal Paşa, bir saat kadar dinlendikten sonra köylerden gelen kişilere memleketin durumunu anlattı. Halkın, padişahın iş göremez hale geldiğini ve ülkenin işgal altında olduğunu bilmesi gerektiğini ifade etti. Ayrıca köylerin durumunu, aşar vergisini ve hayvan yetiştirme miktarlarını sordu.

3. Kaman’daki Konaklama ve Akşam Yemeği:

Mustafa Kemal Paşa’nın konuşmasından sonra çevresindeki halk sevgi gösterisinde bulundu. Ardından Hacı Ali Bektaş Ağa’nın evine giderek akşam yemeği yediler. Baş menüsü kızartılmış tavuk ve bulgur pilavı olan bu akşam yemeği, yer sofrasında neşe içinde geçti. Yemeğin ardından heyet üyeleri kendileri için ayrılan odalarda dinlendiler. Mustafa Kemal Paşa ise gece boyunca bazı notlar aldı ve bu notları gözden geçirdi. Kaman Belediye Başkanı Halil Bey, Paşa’ya refakat ederek ikramlarda bulundu.

4. Kaman’dan Ayrılış ve Ankara Yolculuğu:

26 Aralık 1919 Cuma günü sabah erken saatlerde Mustafa Kemal Paşa ve heyeti, Kaman’dan çevre köylerden ve Kırşehir’den gelen atlılarla birlikte, yağışlı ve çamurlu bir ortamda Ankara’ya uğurlandı. Kaman’dan hareket ederken, otomobillerden biri çamura saplandı. Havanın soğuk ve yağışlı olması nedeniyle heyet üyelerinden Hakkı Behiç Bey hastalandı ve bazı üyeler otomobilin içinde geceyi geçirdi. Mazhar Müfit ve Rauf Bey, yaya olarak Beynam’a gidip yardım istedi. Beynam’dan sağlanan katır ve öküzlerle birlikte gelen köylülerin yardımıyla otomobil ve içindekiler sabaha karşı Beynam’a ulaşabildi.

5. Ankara’ya Varış:

Mustafa Kemal Paşa ve heyet, 27 Aralık 1919 Cumartesi günü Ankara’ya ulaştılar. Dikmen Keklik Pınarı’nda Ankaralı atlılar ve seymenler tarafından coşkulu bir şekilde karşılandılar. Oyunlar oynandı, halaylar çekildi ve bu tarih, Ankara’nın milli mücadele merkezi ve umut kenti olarak kabul edildi. İstanbul’dan gelen milletvekilleri, aydınlar ve vatanseverlerle buluşan Ankara, bu tarihten itibaren Türkiye’nin kurtuluş mücadelesinin merkezi olarak büyük bir anlam kazandı.